2025. szeptember 29., hétfő

Miért bukik el a legtöbb marketingstratégia? – A változáskezelés hiánya miatt!

Miért bukik el a legtöbb marketingstratégia? – A változáskezelés hiánya miatt!

Ha megnézzük, miért nem hozza a várt eredményt egy marketingkampány, a legtöbben rögtön a „rossz kreatívra”, a „nem megfelelő célzásra” vagy a „kevés pénzre” mutatnak rá. Pedig a kudarcok gyökere gyakran sokkal mélyebben van: a változáshoz való hozzáállásban. A marketing ugyanis nem statikus tudomány. Amit ma biztosnak hiszel, az holnap elavulhat. És ez nem valami újkeletű jelenség – gondolj csak arra, mennyire másképp működött a reklámvilág húsz évvel ezelőtt. Akkoriban egy jól elhelyezett óriásplakát vagy tévészpot hetekig, hónapokig uralta a figyelmet. Ma? Egy TikTok trend két napig tart, és ha lemaradsz róla, már senki nem emlékszik rá. Mégis, rengeteg vállalkozás és marketinges ragaszkodik a megszokotthoz. És itt jön a képbe a változáskezelés – vagy inkább annak a hiánya.


A változás nem kényelmes, de elkerülhetetlen

Az egyik legnagyobb illúzió a marketingben az, hogy „ami eddig működött, az ezután is működni fog”. Ez az a mondat, ami csendben temeti a cégek kampányait.

Képzelj el egy éttermet, ami évekig jól megvolt azzal, hogy szórólapokat dobált a környék postaládáiba. Be is jött: hozta a vendégeket. De aztán jött a Wolt, a NetPincér, a Foodora. Az emberek elkezdtek appon keresztül rendelni, és a szórólapok a kukában végezték. Az étterem vezetője viszont hajtogatta: „Eddig is ez hozta a vendégeket, minek változtassunk?” Az eredmény? Fél év alatt a forgalom harmada eltűnt. Nem azért, mert rossz a pizza. Nem azért, mert nem volt kereslet. Azért, mert a cég nem tudta kezelni a változást. És mielőtt bárki legyintene, hogy „jó, hát ez étterem, nálunk más a helyzet” – gondolj bele: ugyanez történik, amikor valaki kizárólag Facebookra építi az organikus elérést, majd egyszer csak a Meta elzárja a csapot. Vagy amikor valaki nem akar SEO-ba fektetni, mert „eddig a hirdetés mindig elég volt”.

A változás pszichológiája a marketingben

A marketingben a változás nemcsak technológiai vagy piaci kérdés, hanem pszichológiai akadály is.

Ragaszkodás a megszokotthoz

A cégek szeretik azt hinni, hogy amit egyszer megtanultak, az „örök recept”. Ez biztonságérzetet ad. A probléma az, hogy közben a világ nem áll meg.

Félelem az ismeretlentől

Új platform? Új stratégia? Új költségek? Ez kockázatosnak tűnik. Sok vezető inkább vállalja a stagnálást, mint a kísérletezést.

„Bizonyítsd be, hogy kell” hozzáállás

A marketinges sokszor abban a csapdában van, hogy az ügyfélnek előre kellene garantálnia a sikert. Csakhogy a változás természeténél fogva kísérletezéssel jár. Itt jön a konfliktus: a biztonságot kereső ügyfél és a kísérletezni kényszerülő marketinges között.

Miért kulcsfontosságú a változáskezelés a marketingben?

A piaci környezet olyan, mint egy folyó. Ha megállsz, elvisz az ár. Ha csak kapaszkodsz egy kőbe, előbb-utóbb elmerülsz. A változáskezelés lényege nem az, hogy minden új trendbe azonnal belevessük magunkat, hanem hogy rendszert építsünk a reagálásra.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy:

  • Figyeljük a jeleket. Ha a célcsoport hirtelen elkezd egy új platformon mozogni, ne legyintsünk rá.
  • Teszteljünk kicsiben. Nem kell azonnal a teljes büdzsét TikTokra költeni, de egy kísérleti kampány sokat elárul.
  • Tanuljunk gyorsan. Nem baj, ha valami nem működik – baj az, ha nem tanulunk belőle.
  • Kommunikáljunk nyíltan. Az ügyfeleknek (vagy a csapatnak) is el kell magyarázni, hogy a változás nem szeszély, hanem túlélési stratégia.

Konkrét példák: amikor a változáskezelés döntött a siker és a bukás között

Lego – a majdnem csőd és az újragondolt stratégia

A 2000-es évek elején a Lego komoly bajban volt. A gyerekek inkább videojátékokkal játszottak, a hagyományos építőkockák iránt csökkent az érdeklődés. A cég vezetése felismerte: változtatni kell. Nem a kockát dobták ki, hanem új világokat építettek köré (Harry Potter, Star Wars, videojátékok, filmek).

Ha nem kezelik a változást, ma a Lego csak egy szép emlék lenne.

Magyar KKV példa – a „csak Facebook” zsákutca

Egy hazai kézműves bolt évekig Facebookról szerzett vásárlókat. 2021-ben azonban az organikus elérés hirtelen összeomlott. A cég bevétele drasztikusan esett, mert nem építettek más lábat: nem volt SEO, nem volt email lista. A tulajdonos végül kénytelen volt újraépíteni a stratégiát, de addigra sok hűséges vásárlót elvesztett.

Hogyan építsd be a változáskezelést a marketingbe?

Ez nem elmélet, hanem napi gyakorlat kérdése. Néhány konkrét tipp:

  • Agilis szemlélet: dolgozz rövidebb ciklusokban, gyors tesztekkel. Nem kell egyéves kampányterv, amit senki nem mer módosítani.
  • Adatalapú döntések: ne érzésből dönts, hanem mérésből. Ha az adat azt mutatja, hogy a közönséged 
  • már máshol van, kövesd őket.
  • Több lábon állás: ne függj egyetlen csatornától. Egy platform bármikor változtathat az algoritmusán, és akkor véged.
  • Kulturális rugalmasság: a cégen belül is építs olyan légkört, ahol a változás nem mumus, hanem lehetőség.

A változás kezelése ügyféloldalon
Marketingesként az egyik lenagyobb kihívás nem is az, hogy te meglásd a változást, hanem hogy az ügyfeled is elfogadja. Ők ugyanis sokszor a biztonságot keresik, nem a kísérletezést.

Néhány trükk, ami segít:

  • Storytelling: mutass példákat más cégekről, akik sikeresen váltottak.
  • Kicsi lépések: ne egyszerre akarj mindent megváltoztatni. Egy kisebb teszt kevésbé félelmetes.
  • Számok: az ellenállást legjobban a bizonyíték oldja. Ha látja, hogy egy új stratégia 20%-kal több leadet hozott, már nem fog annyira tiltakozni.

Záró gondolatom

A marketingben nem az a legerősebb, aki a legtöbb pénzzel hirdet. Nem is az, aki a legtrendibb eszközöket használja. Hanem az, aki a leggyorsabban képes alkalmazkodni. A változáskezelés nem extra, nem „jó, ha van” kiegészítő. Ez maga a marketing lényege. Ha ezt elfogadjuk, akkor minden válság, minden algoritmusfrissítés, minden új trend egy lehetőség lesz – nem fenyegetés.

És talán a legfontosabb mondat, amivel ezt a cikket zárhatom:

A marketing nem a status quo megőrzéséről szól, hanem arról, hogy képesek vagyunk-e újra és újra feltalálni magunkat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése