Szolgáltatások

2014. augusztus 15., péntek

Magyar videójáték sikeres piaci bevezetése (esettanulmány)

2013 márciusáig jómagam is azon emberek közé tartoztam akik imádták a számítógépes játékokat. Éjszakánként nagy csatákat vívtunk on line a BF 2142, Unreal Turnament 2004 , StarCraft -al.  Így át tudom érezni, hogy az emberek milyen érzésekkel ülnek le nap, mint nap a gép elé. Miért is mondom el mindezt? A válasz egyszerű.

2009 -ben megkeresett egy magyar fejlesztői csapat, hogy elkészítettek egy játékot (Secret Of the Magic Crystals), amit szeretnének bevezetni a piacra, de a 2008 -as válság miatt ( a legtöbb játék projekt 2008 -2011 között ezért nem is jött létre) nem igazán találják a lehetőségeket.
Megnéztem és kipróbáltam a játékot. Tényleg gyönyörű és igényes volt, ráadásul jól játszható.


Hogyan vezettük be a terméket a piacra alacsony költségvetésből?

Az első próbálkozásunk a játék forgalmazók megkeresésével indult Magyarországon. Jól megírt marketing szöveggel, képes ajánlóval próbáltunk eredményeket elérni. Sajnos minden próbálkozásunk hiába volt, mindenhol elutasítottak minket. Örök tanulság volt, hogy demó nélkül semmit sem érhetünk el ezen a piacon.

Át kellett gondolnunk újra mindent. Stratégiát dolgoztunk ki.

Célcsoport: gyerekek 3 - 8 éves korig, gyerekes szülők (ők játszanak együtt a gyerekekkel és ők fogják megfinanszírozni a játékot)

Marketing részstratégián belül az értékesítési csatornának a Steam játékforgalmazó oldalt választottuk (Mai napig tisztelem a játék készítő tulajdonost, hogy ezt feldobta ötletként)

Kommunikációs felületként önálló weboldalt készítettünk a játéknak és létrehoztunk egy Youtube csatornát.A Steamen belül saját fórumot hoztunk létre.


Megvalósítás
Mindezek után a játék tulajdonosa felvette a kapcsolatot a Steam vezetésével, akik felvették a játékot a kínálati listába. Így az értékesítési csatorna rendben volt. Mi eszközökben létrehoztuk a Youtube csatornát, ahová feltettük a promo videót a megfelelő kulcsszavakkal és elkészítettük a játék önálló weboldalát. A játék megjelenésével a Steam fórumban nyitottunk egy help topicot (marketing stratégiailag ezt a lépést találtam ki, mert úgy gondoltam, hogy így tudunk leginkább értéket adni) azoknak, akik megvették a játékot, de valahol elakadtak. Ide betettük az összes linket, ami a játékkal kapcsolatos oldalainkra mutatott. Mindezek után 1,5 hónapig ezen a fórumon válaszoltunk a játékkal kapcsolatos kérdésekre. A bevezetés sikeres lett. A rajongók idővel elkezdték feltölteni saját videójukat, ahogy játszanak ráadásul a fórumban már egymásnak segítettek a felmerülő kérdések megválaszolásában.(2015 -ben egy marketing konferencián ebben ezt a projektet mutattam be. Az előadás anyaga a Slidesharen)

Két évvel később a tulajdonosok a játék forgalmazási jogát eladták(most nem tudom, hogy kinek a kezében van) és más projektekben kezdtek, mert a játék minősége miatt megkeresték őket nagyobb cégek, hogy dolgozzanak nekik.

Egy marketinges szösszenet a végére
Nem az a cél, hogy minden marketinges platformot használj, hanem a célhoz rendeld hozzá a szükséges eszközöket.
(Kondor Albert)


2014. július 25., péntek

Légy mindig hiteles



Minél jobban halad előre az ember a korosodás lépcsőjén, annál több dolog változik meg benne. Jómagam régen nem igazán szerettem piacra járni (mindig nyűgnek tartottam), napjainkra ez teljes mértékben megváltozott. Minden szombat reggel kimegyek a kerületünkben található piacra vásárolni és az egyszerű JPÉ marketinget ellesni az árusoktól. Jó néhány marketingesnek a szakmából gyakorlattal szolgálna ez a cselekvés.
Felmerülhet a kérdés, hogy egy marketinges milyen dolgokat tud tanulni ezen a helyen. Felsorolok néhány területet: árképzés, személyes eladás, termékpaletta kialakítás,  hitelesség.  


Hitelesség
Talán pont a piac az egyik olyan off line értékesítési terület, ahol a hitelességen múlik, hogy mennyi vásárlónk és jövedelmünk lesz. Nekem is vannak kedvenc helyeim, mert a kereskedő vagy termelő mindig mosolyog, köszön, megismer és ha egy termék már nem teljesen friss, szól és árengedményt is ad. Ezt a jelenséget hívom én marketingesként érték adásnak és ezáltal lesz a pult végén álló ember nekem hiteles. Számos esetben sajnos negatív véleményem is kialakul egy kereskedőről. 

Íme egy tanulságos rövid történet.

Idős néni hagyományőrző ruhában, tájszólással árulja a zöldséget, gyümölcsöt. Nekem teljesen az az érzésem támadt, hogy arról a tájegységről származik a portéka. Majdan dél környékén megjelenik a helyi kereskedő, kifizeti a néni bérét és utána mohon számolja a bevételt.  Egy másik alkalommal beszédbe elegyedtem a nénivel és kiderült, hogy az áru a Nagybani piacról származik és nem az általa képviselt vidéki területről.  Ha mindezt értékelnem kellene, akkor azt mondhatnám, hogy ügyes trükk de megtéveszti a vásárlót. Innentől fogva nem hiteles az eladó és ezt a fogyasztók megérzik. Itt is ez történt, a kereskedő egy hónappal később már nem volt a piacon (egy ideig ő árult, mikor csökkenni kezdett a forgalom a végén már ő sem).

Tanulság, hogy bármilyen iparágban is dolgozunk, bármilyen nagyságú vállalkozásunk van, a hitelesség elengedhetetlen, ha nem akarunk eltűnni végleg a süllyesztőben.


Záró gondolatként, annyit szeretnék mondani, hogy a vállalkozásoknál dolgozó embereknek figyelniük kell a hitelesség megtartására, mert egy hitelét vesztett céget visszahozni a süllyesztőből nagyon költséges folyamat és néha lehetetlen is.

(Kondor Albert)

2014. június 12., csütörtök

A jó eladó pénzt hoz, a rossz elviszi

Nem is olyan rég egy fórumon beszélgettem barátaimmal, mikor is szóba került, hogy miért fontos a jó eladó? 

Napjainkban, mikor az eladások legtöbbje on line felületen kezdődik és sok esetben ott is záródik, sokan elfelejtik, hogy a vásárló legtöbb esetben elmegy a boltba átvenni az árut. Ennek következménye, hogy találkozni fog valamelyik alkalmazottunkkal, aki kiszolgálja őt.  Sok minden játszódik le ott a két ember között. Ha jó az eladónk akkor sok érdekes információt tudhatunk meg a vevőről (mini piackutatás), sőt még esetleg más egyéb portékát is tud ajánlani megvételre. Az ellenkező esetben, egy negatív véleménnyel távozik a fogyasztó, ami nekünk elég sok fejfájást okozhat (negatív vélemény  fórumokon, barátoknak stb.), amit utána orvosolni kell.



Talán a fenti egyszerű gondolat, amiért sokszor kerülök vitába cégvezetőkkel a személyes eladás fontossága miatt A legtöbbször azt hallom, hogy a termék majd úgy is eladja önmagát! Véleményem szerint ez erős túlzás! A terméket akkor lehet jól értékesíteni, ha megfelelő kommunikáció és személyes eladás áll mögötte. A személyes eladásnál nem az a lényeg, hogy az eladó ránksózza a terméket, hanem az az érték, amit a személyes megjelenésével, empatikus készségével és szakmai tudásával ad nekünk. Sajnos sok kereskedő ezt nem érti meg és e helyett alkalmaz olyan eladókat, aki ápolatlan és két mondatot nem tud elmondani.


Nézzünk egy valós példát, ami nemrég történt meg velem.
A minap bementem egy edényeket áruló boltba. A pénztárnál egy idősebb hölgy volt előttem. Mielőtt kifizette a terméket(elektromos mixer) kérte a magyar nyelvű leírást. Erre a pénztáros elég bunkó módon, annyit mondott "Döntsd el, kell vagy nem" (a hölgy ezek után nem vásárolta meg a terméket). Kérdezem, milyen modor ez?
Itt jön, amit mondtam, ha ebben az esetben az eladó segítséget nyújtott volna, akkor a bolt nem esik el a termék összegétől. Igaz, mondhatjuk azt, hogy egy termék nem termék, de ha ezt mondjuk eljátssza egy nap ötször, akkor mennyit is bukik a kereskedő cég az eladó modortalansága miatt. Számoljunk: Legyünk szerények és legyen az öt termék napi ára 10000Ft. Ha ezt megszorozzuk 22 nappal, az akár hogyan is számolok, ez minusz 220000Ft . EGY ELADÓ HÜLYESÉGE MIATT.

Végezetül egy apró megjegyzés. A vállalkozóknak, akik a stratégiai döntéseket hozzák, el kellene fogadniuk azt a tényt, hogy a legjobb informátor a piacon a jó eladó. Ők tudják legjobban felmérni a vevői igényeket, mert közvetlen kapcsolatuk van a fogyasztókkal. Egy jó eladó pénzt és információt tud nekünk hozni, a rossz csak plusz költségeket fog jelenteni. 

Kondor Albert