Nem is olyan rég egy fórumon beszélgettem barátaimmal, mikor is szóba került, hogy miért fontos a jó eladó?
Napjainkban, mikor az eladások legtöbbje on line felületen kezdődik és sok esetben ott is záródik, sokan elfelejtik, hogy a vásárló legtöbb esetben elmegy a boltba átvenni az árut. Ennek következménye, hogy találkozni fog valamelyik alkalmazottunkkal, aki kiszolgálja őt. Sok minden játszódik le ott a két ember között. Ha jó az eladónk akkor sok érdekes információt tudhatunk meg a vevőről (mini piackutatás), sőt még esetleg más egyéb portékát is tud ajánlani megvételre. Az ellenkező esetben, egy negatív véleménnyel távozik a fogyasztó, ami nekünk elég sok fejfájást okozhat (negatív vélemény fórumokon, barátoknak stb.), amit utána orvosolni kell.
Talán a fenti egyszerű gondolat, amiért sokszor kerülök vitába cégvezetőkkel
a személyes eladás fontossága miatt A legtöbbször azt hallom, hogy
a termék majd úgy is eladja önmagát! Véleményem szerint ez erős túlzás! A terméket akkor
lehet jól értékesíteni, ha megfelelő kommunikáció és személyes
eladás áll mögötte. A személyes eladásnál nem az a lényeg, hogy az
eladó ránksózza a terméket, hanem az az érték, amit a személyes
megjelenésével, empatikus készségével és szakmai tudásával ad
nekünk. Sajnos sok kereskedő ezt nem érti meg és e helyett alkalmaz
olyan eladókat, aki ápolatlan és két mondatot nem tud elmondani.
Nézzünk egy valós példát, ami nemrég történt meg velem.
A minap bementem egy edényeket áruló boltba. A
pénztárnál egy idősebb hölgy volt előttem. Mielőtt kifizette a
terméket(elektromos mixer) kérte a magyar nyelvű leírást. Erre a
pénztáros elég bunkó módon, annyit mondott "Döntsd el, kell vagy
nem" (a hölgy ezek után nem vásárolta meg a terméket). Kérdezem, milyen modor ez?
Itt jön, amit mondtam, ha ebben az
esetben az eladó segítséget nyújtott volna, akkor a bolt nem esik
el a termék összegétől. Igaz, mondhatjuk azt, hogy egy termék nem
termék, de ha ezt mondjuk eljátssza egy nap ötször, akkor mennyit
is bukik a kereskedő cég az eladó modortalansága miatt. Számoljunk:
Legyünk szerények és legyen az öt termék napi ára 10000Ft. Ha ezt
megszorozzuk 22 nappal, az akár hogyan is számolok, ez minusz
220000Ft . EGY ELADÓ HÜLYESÉGE MIATT.
Végezetül egy apró megjegyzés. A vállalkozóknak, akik a
stratégiai döntéseket hozzák, el kellene fogadniuk azt a tényt,
hogy a legjobb informátor a piacon a jó eladó. Ők tudják legjobban
felmérni a vevői igényeket, mert közvetlen kapcsolatuk van a
fogyasztókkal. Egy jó eladó pénzt és információt tud nekünk hozni, a rossz csak plusz költségeket fog jelenteni.
Kondor Albert
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése