Szolgáltatások

2014. május 7., szerda

A Nokia telefonok tündöklése és bukása

2014 április 24. Egy sokak által kedvelt telefon márka (Nokia) megszűnt létezni. Sajnálom, mert nagyon szerettem ezt a márkát. Nekem csak pozitív tapasztalataim voltak vele.
Milyen okok vezethettek ide? Rossz termékek? Rossz stratégiai döntések? Nem megfelelő marketing tevékenység?

Véleményem szerint a stratégiai döntések biztosan szerepet játszottak ebben az esetben. Megfejteni a valóságot nagyon nehéz lenne (nem is próbálkozom meg vele) de egy két érdekességet érdemes megvizsgálni.
A Nokia telefonok nagyon jó eladásokat produkáltak 2008 -as év végéig. A Symbian rendszer kiválóan kiszolgálta az alá tett Hardwert és ezáltal nagyon megbízhatóvá tette a telefont.  A 2009 - es évben azonban történt valami, amire nem vagy csak nagyon kis mértékben figyelhettek fel a Nokia vezetői. Az Android rendszer szépen lassan el kezdett teret hódítani, ami 2010 - re szinte minden versenytársát maga mögé utasította.




Valószínűleg itt kezdődhetett el a Nokia mélyrepülése. Találtam egy telefonok eladását összefoglaló táblázatot, ami ezt teljes mértékben alá is támasztja.


A kérdés ezek után csak az, hogy kivédhető lett volna ez a mélyrepülés, ha időben reagálnak a piacon történő változásokra. Véleményem szerint igen, ha a régi nagy stratégák által meghatározott irányelveket követik. azaz: 

Nézzétek meg a Samsung és az Apple is pontosan ezt a stratégiát követi és nem igazán akad olyan versenytársuk akik a nyomukba érne.. Mindezek után azon gondolkodtam el, hogy ha a Nokia a saját rendszere mellett létrehozta volna az Androidos termékcsaládot akkor is, ekkora piacot veszített volna? Tény ebben az esetben felmerülhetett volna a termék kannibalizmus esete, de valószínűsítem, hogy ennek ellenére még a piacon lennének. Ti mit gondoltok erről? Milyen megoldást javasoltatok volna a felső vezetésnek?


Összességében nekem ebből az a tanulság, hogy mindig figyelni kell a vállalatunk külső és belső környezetére és nem szabad figyelmen kívül hagyni a piac legapróbb rezdüléseit sem. Egy új innováció gyorsan teret tud hódítani és ha nem figyelünk rá és nem tesszük meg a szükséges lépések nagyon gyorsan mindent elveszíthetünk



Kondor Albert

2014. április 29., kedd

Hatékony értékesítésösztönző technika a Spartól

Sokszor nézem a cégek értékesítésösztönző technikáit de csak ritkán látok hatékony megoldásokat. Tavaly felfigyeltem egyre, amit a Spar hajtott végre (4db - 20 % árengedményt nyújtó matrica) de nem igazán tulajdonítottam neki jelentőséget.

 Idén viszont annyira jól időzítették, hogy szembe tűnő volt az emberek vásárlási kedve. Az akcióról talán mindenki halott. Kaptál egy gyűjtő lapot, amin szerepelt 4 db - 20 % -os matrica, amit az adott időszakon belül rátehettél az általad vásárolni kívánt termékre (az akciós termék ez alól kivételt képezett) és így pár forintot meg tudtál takarítani magadnak. A mostani akciós időszak 2014 április 22 - 28 között futott. Véleményem szerint egy nagyon jó döntés volt. Miért is?

 A húsvéti ünnepek előtt április 19 - én szombaton még mindenki a nagy bevásárlást intézte és eléggé kiköltekezett. Utána két nap húsvét, mely idő alatt étkeztünk jó "magyarosan", a hűtő szekrényünk pedig ürült rendesen. Kedden mikor kinyitottak a boltok, nem igazán látszott a nagy vásárlási láz, hiszen még mindenki a hűtőjében lévő ételeket fogyasztotta. Nálunk a Sparban pénteken láttam először, hogy előkerültek a matricák ez természetes, hiszen jött a hétvége. A legnagyobb meglepetés azonban tegnap ( április 28 - án ) ért, mikor bementem az üzletbe és szó szerint kongott az ürességtől a sor hatalmas volt és mindenki kezében a matricákat láttam, ahogy a termékekre ragasztgatják. A jó értékesítésösztönzés profitot termelt.
Ha marketingesként nézem ezt az esetet akkor csak annyit mondok, hogy a logikusan végiggondolt és pontosan időzített promóció hatékonysága megkérdőjelezhetetlen, akár on line, akár off line területről beszélünk.

(Kondor Albert)