Szolgáltatások

2015. április 21., kedd

Posztolási stratégia nélkül nincs eredmény a Facebookon

Öt év Facebook oldalkezelési gyakorlattal a hátam mögött, úgy gondoltam ideje lenne leírni néhány fő szempontot a posztolási stratégiával kapcsolatban.
A mindennapok gyakorlata azt mutatja, hogy a legtöbb Fb oldalon a mai napig nincs tudatosan kialakított stratégia. Mikor rákérdezek, mindig legyintenek és az alábbiakat mondják "Nincs rá erőforrás" , "Nincs rá idő", "Beszélni könnyű" , "Működik az magától is". Az utolsón kifejezetten jókat szoktam mosolyogni. Tényleg működik magától de nem lesz soha eredményes, ha nem csináljuk tudatosan.


A tudatosan felépített Facebook stratégia nélkül, nincs eredmény
Hogyan lehet ezt tudatosan kivitelezni?

Nézzünk meg néhány kérdést, ami a legtöbb esetben felmerül.

Mi alapján posztoljak?

  • Mielőtt bármilyen tartalmat elkezdünk feltölteni, készítsünk tervet (Gyakorlati tipp: a terved tartalmazza, hogy mi a célod, kiket akarsz megszólítani, hogyan szeretnéd ezt megvalósítani, milyen erőforrások állnak rendelkezésedre stb)
  • Fontos, hogy maximum egy hétre előre tervezzünk, mert ez még koordinálható.
  • Határozzuk meg, hogy miről szóljon az adott hét és próbáljuk meg lépésről lépésre lefektetni, hogy milyen tartalmakat (kép, szöveg, videó, hivatkozások) fogunk megjeleníteni. Tervezzük meg az összes posztot egyenként. (Gyakorlati tipp: Egy hétre előre nyugodtan be tudod időzíteni a posztokat és utána már csak a reakciókat kell követned).

Hányszor posztoljak egy nap?
  • TÖKÉLESTES SÉMA NINCS! (Ne utánozd a konkurenciát!, Minden projekt más!)
  • Folyamatos tesztelés hozza meg a kívánt eredményt. (Idővel látni fogod, hogy mennyit kell posztolnod, hogy sikeres legyen az általad végzett munka. Ne feledd, hogy a posztok számát nagyban meghatározza, hogy mi a CÉLOD a Fb oldaladon történő kommunikációval)
 Mikor posztoljak?
  • Nézd meg a statisztikáidat, hogy mikor vannak fent a rajongóid! (Gyakorlati tipp: Az Fb statisztika nem elég, mert sok esetben nem a valóságot mutatja. A kapott eredményt hasonlítsd össze a Google Analytics eredményeivel)
  • Előzd meg a nagy tömeget és használj olyan időpontokat és időszakokat, amit mások nem. Pl: reggel 7 -7.30 (Gyakorlati tipp: Gondolj bele, hogy az adott célcsoportodnak miként zajlik egy napja és annak megfelelően időzítsd a posztjaidat.)
Mit posztoljak?
 A posztolás tartalmának mindig a kitűzött célodhoz kell igazodnia!
  • Nyugodtan posztolhatsz a termékedről és a szolgáltatásaidról. (Nézzünk egy gyakorlati példát. Számítástechnikai bolt esetében a forgalmazott termékekről képpel ellátott leírásokat, videókat érdemes feltenni, amelyek bemutatják az eszközt használat közben.)
  • Érdemes a termünkhöz kötődő más területet is körbejárni ( A számítástechnikai példánál maradva hatékony lehet a termékek szervizelésével kapcsolatos videók posztolása)
  • Ne hagyd ki a humort! (Pl: Vicces számítástechnikai mondások, írások viccek, amik ösztönzik az embereket a megosztásra, likeolásra, kommentelésre)
 

Turisztikai workshop előadásom ebben a témában
A posztolási stratégia elkészítése nagyon összetett folyamat. Egyszer kell felépíteni, utána már működik és hozza a kellő eredményt. Véleményem szerint mindezt csak akkor tudod kivitelezni, HA FOLYAMATOSAN TESZTELED A FOLYAMATOKAT ÉS AZ EREDMÉNYEKET BEÉPÍTED A STRATÉGIÁDBA.


2013 novemberében tartottam egy workshopot a szállodáknak ebben a témában. A teljes anyagot ITT tudod megnézni.






2015. április 13., hétfő

JPÉ marketing: Gondolkozz másként



Számos vállalkozásnak segítettem már az elmúlt évek során. Sajnos sok esetben későn hívtak és csak nagy nehézségek árán tudtunk eredményt elérni (bevallom volt olyan, mikor nekem sem sikerült). Miért? Sorolhatnám az indokokat (pl: lufi szakember, logikátlan gondolkodás stb.) de ez a bejegyzés nem ezért született meg.
Az írásom célja bemutatni, hogy egyszerű logikai lépések sorozatával miként tudod megvalósítani saját JPÉ marketing stratégiádat. Lássuk azt a négy pontot, amit jómagam is használok a gyakorlatban és a legtöbb esetben sikeresen tudok lezárni vele egy projektet.

Kondor Albert  JPÉ marketing stratégia lépései a gyakorlatban
 
Helyzetelemzés
Az első lépcsőfok, hogy megvizsgáld a vállalkozásod jelenlegi helyzetét. Mérd fel az erőforrásaidat, piaci helyzetedet, konkurenciádat. Szakmailag megfogalmazva, készíts külső és belső környezeti elemzést.


Cél, Célcsoport
 A helyzetelemzés eredményeinek tudatában határozd meg a konkrét céljaidat. Pl: A következő hónapban szeretnék 150 000 látogatót a weboldalamra a social média platformokról.
A célcsoportot mindig a cél és az erőforrásaid pontos ismeretében határozd meg. Erről azért nem írok többet, mert számos szakirodalom áll rendelkezésre.

Eszközrendszer
 Szerintem ez az egyik kritikus pontja minden stratégiának. Jómagam mindig azt tanácsolom, hogy az első két lépcsőfok meglépése után használjuk az eszközrendszer kiválasztását.
Mit is jelent mindez? Vizsgáld meg a célcsoportod milyen platformokon van jelen és ott fejtsd ki a szükséges aktivitást. Most azt mondod, persze, tudom és legyintesz. A gyakorlat mégis mást mutat. A legtöbb vállalkozás szórja a pénzt a social média platformokra. Weboldalukon ott díszeleg a nagy platformok logója, mégsem hatékony az általuk képviselt marketing stratégia. Miért? NEM TESZTELIK A FOLYAMATOKAT! A legtöbb esetben a konkurencia után mennek, még akkor is ha az hibázik.
TE NE TEDD! Figyelj, tesztelj és optimalizáld a költségeidet. Így pénzt, időt, energiát spórolsz meg és az általad képviselt marketing hatékonyan fog működni.

Megvalósítás
A legtöbb stratégia azért bukik meg, mert elindítják és várják, hogy működik vagy nem. Tökéletes marketing eszköz nincs (Berényi Konrád cikke tökéletesen vázolja ezt az állítást). Minden projekt más. NEM SZABAD SABLONOKBAN GONDOLKODNI! Valami működik az egyik helyen, az nem biztos, hogy működik nálad is. Lehet, hogy csak egy kis eltérés ( egy adott erőforrás nincs) van a két projekt között de az pont elég ahhoz, hogy már másként alakuljanak a folyamatok.
Abban az esetben, ha elindítasz egy stratégiát, folyamatosan figyeld a visszajelzéseket és korrigáld a folyamatokat, úgy ahogy ezt Eric Ries: Lean Startup című könyvében nagyon jól kifejtette. Tudom gyakorlatból, hogy ezt a legnehezebb kivitelezni. HIDD EL, megéri az erőfeszítést!

Egy általam kivitelezett projekt JPÉ marketing stratégiával: Secret of the Magic Crystals

2015 április 15. Marketing konferencián előadott prezentáciom anyaga.

2015. január 5., hétfő

Zseniális stratégiai lépések: Aldi

Először is mindenkinek kívánok Boldog Új Esztendőt! Köszönöm, hogy egyre többen olvassátok az írásaimat. Próbálok ebben az évben is olyan példákat mutatni, amely a sikeres JPÉ gondolkodást követi.
Ennek az évnek az első bejegyzése saját észrevételeimen alapul. Ha a valóságban vannak eltérések, akkor az  annak köszönhető, hogy saját logikám alapján próbáltam felvázolni egy kereskedelmi cég nagyszerű stratégiai lépéseit, ami a századik boltjuk megnyitásához vezetett. 


 Ha kimondom azt, hogy Aldi, szerintem mindenki tudja melyik kereskedelmi boltról beszélek (Jómagam 2010 óta vagyok folyamatos vásárlójuk). Magyarországon 2008 óta vannak jelen. Induláskor az alap stratégiájuk az volt, hogy zöldmezős beruházások keretén belül hozták létre üzleteiket a város szélén a versenytársak közelében. Szokatlannak tűnhet ez a lépés, de ésszerű. Olyan területen megjelenni jóval egyszerűbb, amely már a vevők által igen jól ismert. Ott már a környezetet és a helyet nem igazán kell reklámozni, kizárólag a konkurenciára érdemes figyelmet fordítani.

Miért tudott megmaradni a versenytársak mellett az Aldi?
Véleményem szerint a vállalat célcsoportja a kezdetben A+, A, B, C1, C2 volt, ami már alapjában véve egy jó szűrőnek bizonyult. Minőségi termék palettával (élelmiszertől kezdve a technikai eszközön át a kertészeti árukig), elérhető áron, hatékony promóciókkal (heti rendszerességgel akciós újság a környező postaládákban) próbálta elérni a vásárlókat. A stratégia bevált, hiszen évről évre emelkedik a cég árbevétele. A fotót látva még mínuszos előjelet látunk a 2013 -as adózott árbevételnél.  Mindez annak köszönhető, hogy a vállalkozás folyamatosan újabb üzleteket nyit.(2014 decemberében nyílt meg a 100.


Zseniális stratégiai húzás a plázastop megkerülésére
A plázastop törvény megváltoztatásával sokan úgy gondolták, hogy véget lehet vetni az Aldi szárnyalásának. Nagyot tévedtek. A vállalkozás vezetői egy zseniális stratégiai húzást vittek véghez. Az addig jól működő zöldmezős beruházással szembe menve beköltöztek a városokba és különböző lakóépületek földszinti helységeibe alakították ki boltjaikat. Ezzel a nagyszerű lépéssel több területen is sikereket értek el.
  • A célcsoport kiszélesedésével sokkal több ember számára elérhetővé vállt az Aldi által forgalmazott termék paletta.
  • Az árbevételük folyamatosan emelkedik
  • A konkurens vállalkozásokat erős versenyre kényszerítik

 Egy gondolat még a végére. Ideje lesz komolyan számolni az Aldival a versenytársaknak a jövőben. Te mit gondolsz kedves olvasó? 

(Kondor Albert)