Szolgáltatások

2015. április 13., hétfő

JPÉ marketing: Gondolkozz másként



Számos vállalkozásnak segítettem már az elmúlt évek során. Sajnos sok esetben későn hívtak és csak nagy nehézségek árán tudtunk eredményt elérni (bevallom volt olyan, mikor nekem sem sikerült). Miért? Sorolhatnám az indokokat (pl: lufi szakember, logikátlan gondolkodás stb.) de ez a bejegyzés nem ezért született meg.
Az írásom célja bemutatni, hogy egyszerű logikai lépések sorozatával miként tudod megvalósítani saját JPÉ marketing stratégiádat. Lássuk azt a négy pontot, amit jómagam is használok a gyakorlatban és a legtöbb esetben sikeresen tudok lezárni vele egy projektet.

Kondor Albert  JPÉ marketing stratégia lépései a gyakorlatban
 
Helyzetelemzés
Az első lépcsőfok, hogy megvizsgáld a vállalkozásod jelenlegi helyzetét. Mérd fel az erőforrásaidat, piaci helyzetedet, konkurenciádat. Szakmailag megfogalmazva, készíts külső és belső környezeti elemzést.


Cél, Célcsoport
 A helyzetelemzés eredményeinek tudatában határozd meg a konkrét céljaidat. Pl: A következő hónapban szeretnék 150 000 látogatót a weboldalamra a social média platformokról.
A célcsoportot mindig a cél és az erőforrásaid pontos ismeretében határozd meg. Erről azért nem írok többet, mert számos szakirodalom áll rendelkezésre.

Eszközrendszer
 Szerintem ez az egyik kritikus pontja minden stratégiának. Jómagam mindig azt tanácsolom, hogy az első két lépcsőfok meglépése után használjuk az eszközrendszer kiválasztását.
Mit is jelent mindez? Vizsgáld meg a célcsoportod milyen platformokon van jelen és ott fejtsd ki a szükséges aktivitást. Most azt mondod, persze, tudom és legyintesz. A gyakorlat mégis mást mutat. A legtöbb vállalkozás szórja a pénzt a social média platformokra. Weboldalukon ott díszeleg a nagy platformok logója, mégsem hatékony az általuk képviselt marketing stratégia. Miért? NEM TESZTELIK A FOLYAMATOKAT! A legtöbb esetben a konkurencia után mennek, még akkor is ha az hibázik.
TE NE TEDD! Figyelj, tesztelj és optimalizáld a költségeidet. Így pénzt, időt, energiát spórolsz meg és az általad képviselt marketing hatékonyan fog működni.

Megvalósítás
A legtöbb stratégia azért bukik meg, mert elindítják és várják, hogy működik vagy nem. Tökéletes marketing eszköz nincs (Berényi Konrád cikke tökéletesen vázolja ezt az állítást). Minden projekt más. NEM SZABAD SABLONOKBAN GONDOLKODNI! Valami működik az egyik helyen, az nem biztos, hogy működik nálad is. Lehet, hogy csak egy kis eltérés ( egy adott erőforrás nincs) van a két projekt között de az pont elég ahhoz, hogy már másként alakuljanak a folyamatok.
Abban az esetben, ha elindítasz egy stratégiát, folyamatosan figyeld a visszajelzéseket és korrigáld a folyamatokat, úgy ahogy ezt Eric Ries: Lean Startup című könyvében nagyon jól kifejtette. Tudom gyakorlatból, hogy ezt a legnehezebb kivitelezni. HIDD EL, megéri az erőfeszítést!

Egy általam kivitelezett projekt JPÉ marketing stratégiával: Secret of the Magic Crystals

2015 április 15. Marketing konferencián előadott prezentáciom anyaga.

2015. január 5., hétfő

Zseniális stratégiai lépések: Aldi

Először is mindenkinek kívánok Boldog Új Esztendőt! Köszönöm, hogy egyre többen olvassátok az írásaimat. Próbálok ebben az évben is olyan példákat mutatni, amely a sikeres JPÉ gondolkodást követi.
Ennek az évnek az első bejegyzése saját észrevételeimen alapul. Ha a valóságban vannak eltérések, akkor az  annak köszönhető, hogy saját logikám alapján próbáltam felvázolni egy kereskedelmi cég nagyszerű stratégiai lépéseit, ami a századik boltjuk megnyitásához vezetett. 


 Ha kimondom azt, hogy Aldi, szerintem mindenki tudja melyik kereskedelmi boltról beszélek (Jómagam 2010 óta vagyok folyamatos vásárlójuk). Magyarországon 2008 óta vannak jelen. Induláskor az alap stratégiájuk az volt, hogy zöldmezős beruházások keretén belül hozták létre üzleteiket a város szélén a versenytársak közelében. Szokatlannak tűnhet ez a lépés, de ésszerű. Olyan területen megjelenni jóval egyszerűbb, amely már a vevők által igen jól ismert. Ott már a környezetet és a helyet nem igazán kell reklámozni, kizárólag a konkurenciára érdemes figyelmet fordítani.

Miért tudott megmaradni a versenytársak mellett az Aldi?
Véleményem szerint a vállalat célcsoportja a kezdetben A+, A, B, C1, C2 volt, ami már alapjában véve egy jó szűrőnek bizonyult. Minőségi termék palettával (élelmiszertől kezdve a technikai eszközön át a kertészeti árukig), elérhető áron, hatékony promóciókkal (heti rendszerességgel akciós újság a környező postaládákban) próbálta elérni a vásárlókat. A stratégia bevált, hiszen évről évre emelkedik a cég árbevétele. A fotót látva még mínuszos előjelet látunk a 2013 -as adózott árbevételnél.  Mindez annak köszönhető, hogy a vállalkozás folyamatosan újabb üzleteket nyit.(2014 decemberében nyílt meg a 100.


Zseniális stratégiai húzás a plázastop megkerülésére
A plázastop törvény megváltoztatásával sokan úgy gondolták, hogy véget lehet vetni az Aldi szárnyalásának. Nagyot tévedtek. A vállalkozás vezetői egy zseniális stratégiai húzást vittek véghez. Az addig jól működő zöldmezős beruházással szembe menve beköltöztek a városokba és különböző lakóépületek földszinti helységeibe alakították ki boltjaikat. Ezzel a nagyszerű lépéssel több területen is sikereket értek el.
  • A célcsoport kiszélesedésével sokkal több ember számára elérhetővé vállt az Aldi által forgalmazott termék paletta.
  • Az árbevételük folyamatosan emelkedik
  • A konkurens vállalkozásokat erős versenyre kényszerítik

 Egy gondolat még a végére. Ideje lesz komolyan számolni az Aldival a versenytársaknak a jövőben. Te mit gondolsz kedves olvasó? 

(Kondor Albert)



2014. december 8., hétfő

Hiába a jó arculat, ha nincs stratégiád!!

Az elmúlt 12 év marketingben eltöltött gyakorlat, igazolta számomra, hogy jó néhány szakmában dolgozó kollégám és számos  ügyfél sem látja  igazán a stratégia fontosságát. A legtöbb esetben olyan eszközrendszereket használnak, ami felesleges, nem éri el a célcsoportot, ráadásul nagyon sok pénzt költenek rá és a végén várják a csodát. Valami oknál fogva a csoda elmarad. A kérdés, hogy miért? A választ egy mese formájában fogalmaztam meg.

 

  Egyszer volt, hol nem volt egy Föld nevű bolygó. Sok ember élt itt, akik napról, napra próbálták megélhetésüket biztosítani. Közöttük volt Feri bácsi is, aki egy fantasztikus high - tech szekeret birtokolt. Mindenki megcsodálta a szerkezetet és a rajta lévő termékpalettát, aki csak arra tévedt, de vásárolni senki sem akart. Feri bácsi nem értette, hogy mit csinál rosszul. Egyik reggel felébredve rádöbbent, hogy valamilyen húzó erő kellene, ami elvontatja a szekeret más falvakba, városokba, országokba. Így hát szerzett egy okos lovat, amely segítségével már könnyen eljutott A pontból, B pontba. Rövid időn belül a termékek eladásra kerültek a szekérről. 
                                                                         

Feri bácsi levonta a tanulságot. Lehet nekünk nagyon szép weboldalunk, kommunikációs felületünk jó tartalommal, de ha nem támogatjuk meg egy erős marketinggel (stratégiával), akkor mindig egy helyben fogunk maradni.

(Kondor Albert)