Szolgáltatások

2014. szeptember 11., csütörtök

Kék Óceán Stratégia esettanulmány (Novo Nordisk Inzulin toll)

Aki ismeri a Kék Óceán stratégia könyvet, az tudja, hogy a módszertan 2005 -ben látott napvilágot. Sokan azonban nem tudják, hogy ezek a stratégiák már előtte is benne voltak a vállalatok fegyverarzenáljában. Egy nagyon jó példa erre a Novo Nordisk inzulin tolla, amit 1985 -ben dobot piacra.

Miért is érdekes mindez?

A Kék Óceán stratégia legfőbb ereje az érték innovációban van. Miből tevődik össze mindez?
1. A vásárlók olyat kapnak amire szükségük van, vágynak rá de még senki nem ajánlotta nekik
2. A termék eléri a vásárlók egy kritikus tömegét
3. A termék költségszerkezete lehetővé teszi a stratégiai beárazást
4. A nettó jövedelem és a stratégiai pozíció új lehetőséget hoz a vállalat számára 


Történet

Az 1980 -as évek során nagyon sok gyártó készített inzulint cukorbetegek számára. Minden vállalat próbálta az orvosokon keresztül eljuttatni a termékét a végső fogyasztóhoz. Ennek az eredményeként a piac bevörösödött és egyik vállalat sem tudta igazán bevételeit növelni. 

A termék régen
1985 -ben a Novo Nordisk kilépett ebből a világból és egy teljesen új, egyedülálló terméket hozott létre. Az inzulin tollat. A vállalat felismerte a tényt, hogy nem az orvosokon keresztül kell a végső fogyasztókat megkeresni, hanem  közvetlenül. Ennek az eredményeként megvizsgálták a cukorbeteg mindennapjait. Rájöttek, hogy mennyi kellemetlenséggel jár egy inzulint használó beteg napja. Mindezt figyelembe véve készítettek egy terméket, ami megszabadította őket a mindennapos kellemetlenségtől, ráadásul időt is spórolt nekik. Egyszerűen fogalmazva értéket adott nekik. 

Ha végig megyünk a fent bemutatott négy ponton, akkor igazán jól látható miként valósult meg az érték innováció
1. A termék a cukorbetegeknek olyan értéket nyújtott, ami addig nem volt elérhető (idő, kényelem)
2. A termék elérte a cukorbetegek nagy táborát (sajnos egyre nő a számuk évről évre)
3. Új terméket vittek egy új piacra, így ők tudták beárazni és lefölözték a piacot
4. Az általuk létrehozott piacon ők voltak az elsők, így a betegek fejekben a cég brandje tudatosult.
A termék most

Mint minden  piac, később ez is bevörösödött és most már számos vállalat gyártja ezt a típusú tollat. Abban az esetben, ha Novo Nordisk tudja biztosítani a piacvezetők által alkalmazott kötelező stratégiát, akkor a jövőben is életképes lehet a piacon.

Rövid megjegyzés a végére. Minden piac egyszer telítődik. Abban az esetben, ha jól felépítjük a fejekben vállalatunk brandjét és figyelünk a piaci változásokra, kevés esély van rá, hogy elveszítjük elsőségünket a piacon.
Egy előadásom a Kék Óceán Stratégiáról:



2014. augusztus 17., vasárnap

Mindig teszteld az értékesítési folyamataidat! Ha nem, ez lesz belőle!

A mai napon elmentünk a Margitszigetre családostul pihenni. Gondoltam bérlünk egy elektromos kisautót fél órára. Megnéztem az egyik standot 2900 Ft a fél óra. Ez rendben is lett volna, de sajnos mindet kikölcsönözték, így hoppon maradtunk. A gyerek sírt, mire a feleségem azt mondja, nézd 50 méterre egy másik kölcsönző és 4 autó is bent van. Szuper! Odamegyek, látom az ár 2500 Ft/ fél óra. Hú de jó mondom, hogy bérelnék egyet itt és most. Mondja a srác, hogy oké de tegyek le 10 000 Ft  kauciót (megértem és jogosnak is találom).   Néztem rá nagy szemekkel és annyit mondtam neki, hogy nem hoztam magammal ennyi pénzt (kártya volt nálam), mert csak 2 órás kiruccanásra jöttünk. 


Tény lehetett volna nála kártyával fizetni, de kauciót azon keresztül sem tudtam volna intézni. Mindezek után meghiúsult az üzlet. A történet itt nem ért végett. Feleségem szól, hogy a másik helyre most hozták vissza az egyik autót. Visszamegyek és kérdezem a bérbeadót, hogy mennyi a kaució. Néz rám boci szemekkel és ennyit mond " Nálunk nincs kaució, de kérünk tőled egy jogosítványt". Innentől fogva már sínen volt minden. Kibéreltük az autót és jól éreztük magunkat.




Tanulság nekem.

1. Legközelebb még futni is 20 000 Ft -al megyek :-)
2. Mindig felhívni az ügyfeleim figyelmét a következőre (eddig kevés könnyen felfogható esettanulmány volt a birtokomban, de ez egyszerű és erre a feladatra tökéletes). Abban az esetben, ha egy terméket szeretne bevezetni a piacra, akkor az értékesítési folyamatokat tesztelje. A bevezetés után a visszajelzéseket pedig folyamatosan figyelje, mert csak akkor tudja a vásárlóinak az igényeit maximálisan kiszolgálni.

(Kondor Albert)

2014. augusztus 15., péntek

Magyar videójáték sikeres piaci bevezetése (esettanulmány)

2013 márciusáig jómagam is azon emberek közé tartoztam akik imádták a számítógépes játékokat. Éjszakánként nagy csatákat vívtunk on line a BF 2142, Unreal Turnament 2004 , StarCraft -al.  Így át tudom érezni, hogy az emberek milyen érzésekkel ülnek le nap, mint nap a gép elé. Miért is mondom el mindezt? A válasz egyszerű.

2009 -ben megkeresett egy magyar fejlesztői csapat, hogy elkészítettek egy játékot (Secret Of the Magic Crystals), amit szeretnének bevezetni a piacra, de a 2008 -as válság miatt ( a legtöbb játék projekt 2008 -2011 között ezért nem is jött létre) nem igazán találják a lehetőségeket.
Megnéztem és kipróbáltam a játékot. Tényleg gyönyörű és igényes volt, ráadásul jól játszható.


Hogyan vezettük be a terméket a piacra alacsony költségvetésből?

Az első próbálkozásunk a játék forgalmazók megkeresésével indult Magyarországon. Jól megírt marketing szöveggel, képes ajánlóval próbáltunk eredményeket elérni. Sajnos minden próbálkozásunk hiába volt, mindenhol elutasítottak minket. Örök tanulság volt, hogy demó nélkül semmit sem érhetünk el ezen a piacon.

Át kellett gondolnunk újra mindent. Stratégiát dolgoztunk ki.

Célcsoport: gyerekek 3 - 8 éves korig, gyerekes szülők (ők játszanak együtt a gyerekekkel és ők fogják megfinanszírozni a játékot)

Marketing részstratégián belül az értékesítési csatornának a Steam játékforgalmazó oldalt választottuk (Mai napig tisztelem a játék készítő tulajdonost, hogy ezt feldobta ötletként)

Kommunikációs felületként önálló weboldalt készítettünk a játéknak és létrehoztunk egy Youtube csatornát.A Steamen belül saját fórumot hoztunk létre.


Megvalósítás
Mindezek után a játék tulajdonosa felvette a kapcsolatot a Steam vezetésével, akik felvették a játékot a kínálati listába. Így az értékesítési csatorna rendben volt. Mi eszközökben létrehoztuk a Youtube csatornát, ahová feltettük a promo videót a megfelelő kulcsszavakkal és elkészítettük a játék önálló weboldalát. A játék megjelenésével a Steam fórumban nyitottunk egy help topicot (marketing stratégiailag ezt a lépést találtam ki, mert úgy gondoltam, hogy így tudunk leginkább értéket adni) azoknak, akik megvették a játékot, de valahol elakadtak. Ide betettük az összes linket, ami a játékkal kapcsolatos oldalainkra mutatott. Mindezek után 1,5 hónapig ezen a fórumon válaszoltunk a játékkal kapcsolatos kérdésekre. A bevezetés sikeres lett. A rajongók idővel elkezdték feltölteni saját videójukat, ahogy játszanak ráadásul a fórumban már egymásnak segítettek a felmerülő kérdések megválaszolásában.(2015 -ben egy marketing konferencián ebben ezt a projektet mutattam be. Az előadás anyaga a Slidesharen)

Két évvel később a tulajdonosok a játék forgalmazási jogát eladták(most nem tudom, hogy kinek a kezében van) és más projektekben kezdtek, mert a játék minősége miatt megkeresték őket nagyobb cégek, hogy dolgozzanak nekik.

Egy marketinges szösszenet a végére
Nem az a cél, hogy minden marketinges platformot használj, hanem a célhoz rendeld hozzá a szükséges eszközöket.
(Kondor Albert)