Szolgáltatások

2014. augusztus 17., vasárnap

Mindig teszteld az értékesítési folyamataidat! Ha nem, ez lesz belőle!

A mai napon elmentünk a Margitszigetre családostul pihenni. Gondoltam bérlünk egy elektromos kisautót fél órára. Megnéztem az egyik standot 2900 Ft a fél óra. Ez rendben is lett volna, de sajnos mindet kikölcsönözték, így hoppon maradtunk. A gyerek sírt, mire a feleségem azt mondja, nézd 50 méterre egy másik kölcsönző és 4 autó is bent van. Szuper! Odamegyek, látom az ár 2500 Ft/ fél óra. Hú de jó mondom, hogy bérelnék egyet itt és most. Mondja a srác, hogy oké de tegyek le 10 000 Ft  kauciót (megértem és jogosnak is találom).   Néztem rá nagy szemekkel és annyit mondtam neki, hogy nem hoztam magammal ennyi pénzt (kártya volt nálam), mert csak 2 órás kiruccanásra jöttünk. 


Tény lehetett volna nála kártyával fizetni, de kauciót azon keresztül sem tudtam volna intézni. Mindezek után meghiúsult az üzlet. A történet itt nem ért végett. Feleségem szól, hogy a másik helyre most hozták vissza az egyik autót. Visszamegyek és kérdezem a bérbeadót, hogy mennyi a kaució. Néz rám boci szemekkel és ennyit mond " Nálunk nincs kaució, de kérünk tőled egy jogosítványt". Innentől fogva már sínen volt minden. Kibéreltük az autót és jól éreztük magunkat.




Tanulság nekem.

1. Legközelebb még futni is 20 000 Ft -al megyek :-)
2. Mindig felhívni az ügyfeleim figyelmét a következőre (eddig kevés könnyen felfogható esettanulmány volt a birtokomban, de ez egyszerű és erre a feladatra tökéletes). Abban az esetben, ha egy terméket szeretne bevezetni a piacra, akkor az értékesítési folyamatokat tesztelje. A bevezetés után a visszajelzéseket pedig folyamatosan figyelje, mert csak akkor tudja a vásárlóinak az igényeit maximálisan kiszolgálni.

(Kondor Albert)

2014. augusztus 15., péntek

Magyar videójáték sikeres piaci bevezetése (esettanulmány)

2013 márciusáig jómagam is azon emberek közé tartoztam akik imádták a számítógépes játékokat. Éjszakánként nagy csatákat vívtunk on line a BF 2142, Unreal Turnament 2004 , StarCraft -al.  Így át tudom érezni, hogy az emberek milyen érzésekkel ülnek le nap, mint nap a gép elé. Miért is mondom el mindezt? A válasz egyszerű.

2009 -ben megkeresett egy magyar fejlesztői csapat, hogy elkészítettek egy játékot (Secret Of the Magic Crystals), amit szeretnének bevezetni a piacra, de a 2008 -as válság miatt ( a legtöbb játék projekt 2008 -2011 között ezért nem is jött létre) nem igazán találják a lehetőségeket.
Megnéztem és kipróbáltam a játékot. Tényleg gyönyörű és igényes volt, ráadásul jól játszható.


Hogyan vezettük be a terméket a piacra alacsony költségvetésből?

Az első próbálkozásunk a játék forgalmazók megkeresésével indult Magyarországon. Jól megírt marketing szöveggel, képes ajánlóval próbáltunk eredményeket elérni. Sajnos minden próbálkozásunk hiába volt, mindenhol elutasítottak minket. Örök tanulság volt, hogy demó nélkül semmit sem érhetünk el ezen a piacon.

Át kellett gondolnunk újra mindent. Stratégiát dolgoztunk ki.

Célcsoport: gyerekek 3 - 8 éves korig, gyerekes szülők (ők játszanak együtt a gyerekekkel és ők fogják megfinanszírozni a játékot)

Marketing részstratégián belül az értékesítési csatornának a Steam játékforgalmazó oldalt választottuk (Mai napig tisztelem a játék készítő tulajdonost, hogy ezt feldobta ötletként)

Kommunikációs felületként önálló weboldalt készítettünk a játéknak és létrehoztunk egy Youtube csatornát.A Steamen belül saját fórumot hoztunk létre.


Megvalósítás
Mindezek után a játék tulajdonosa felvette a kapcsolatot a Steam vezetésével, akik felvették a játékot a kínálati listába. Így az értékesítési csatorna rendben volt. Mi eszközökben létrehoztuk a Youtube csatornát, ahová feltettük a promo videót a megfelelő kulcsszavakkal és elkészítettük a játék önálló weboldalát. A játék megjelenésével a Steam fórumban nyitottunk egy help topicot (marketing stratégiailag ezt a lépést találtam ki, mert úgy gondoltam, hogy így tudunk leginkább értéket adni) azoknak, akik megvették a játékot, de valahol elakadtak. Ide betettük az összes linket, ami a játékkal kapcsolatos oldalainkra mutatott. Mindezek után 1,5 hónapig ezen a fórumon válaszoltunk a játékkal kapcsolatos kérdésekre. A bevezetés sikeres lett. A rajongók idővel elkezdték feltölteni saját videójukat, ahogy játszanak ráadásul a fórumban már egymásnak segítettek a felmerülő kérdések megválaszolásában.(2015 -ben egy marketing konferencián ebben ezt a projektet mutattam be. Az előadás anyaga a Slidesharen)

Két évvel később a tulajdonosok a játék forgalmazási jogát eladták(most nem tudom, hogy kinek a kezében van) és más projektekben kezdtek, mert a játék minősége miatt megkeresték őket nagyobb cégek, hogy dolgozzanak nekik.

Egy marketinges szösszenet a végére
Nem az a cél, hogy minden marketinges platformot használj, hanem a célhoz rendeld hozzá a szükséges eszközöket.
(Kondor Albert)


2014. július 25., péntek

Légy mindig hiteles



Minél jobban halad előre az ember a korosodás lépcsőjén, annál több dolog változik meg benne. Jómagam régen nem igazán szerettem piacra járni (mindig nyűgnek tartottam), napjainkra ez teljes mértékben megváltozott. Minden szombat reggel kimegyek a kerületünkben található piacra vásárolni és az egyszerű JPÉ marketinget ellesni az árusoktól. Jó néhány marketingesnek a szakmából gyakorlattal szolgálna ez a cselekvés.
Felmerülhet a kérdés, hogy egy marketinges milyen dolgokat tud tanulni ezen a helyen. Felsorolok néhány területet: árképzés, személyes eladás, termékpaletta kialakítás,  hitelesség.  


Hitelesség
Talán pont a piac az egyik olyan off line értékesítési terület, ahol a hitelességen múlik, hogy mennyi vásárlónk és jövedelmünk lesz. Nekem is vannak kedvenc helyeim, mert a kereskedő vagy termelő mindig mosolyog, köszön, megismer és ha egy termék már nem teljesen friss, szól és árengedményt is ad. Ezt a jelenséget hívom én marketingesként érték adásnak és ezáltal lesz a pult végén álló ember nekem hiteles. Számos esetben sajnos negatív véleményem is kialakul egy kereskedőről. 

Íme egy tanulságos rövid történet.

Idős néni hagyományőrző ruhában, tájszólással árulja a zöldséget, gyümölcsöt. Nekem teljesen az az érzésem támadt, hogy arról a tájegységről származik a portéka. Majdan dél környékén megjelenik a helyi kereskedő, kifizeti a néni bérét és utána mohon számolja a bevételt.  Egy másik alkalommal beszédbe elegyedtem a nénivel és kiderült, hogy az áru a Nagybani piacról származik és nem az általa képviselt vidéki területről.  Ha mindezt értékelnem kellene, akkor azt mondhatnám, hogy ügyes trükk de megtéveszti a vásárlót. Innentől fogva nem hiteles az eladó és ezt a fogyasztók megérzik. Itt is ez történt, a kereskedő egy hónappal később már nem volt a piacon (egy ideig ő árult, mikor csökkenni kezdett a forgalom a végén már ő sem).

Tanulság, hogy bármilyen iparágban is dolgozunk, bármilyen nagyságú vállalkozásunk van, a hitelesség elengedhetetlen, ha nem akarunk eltűnni végleg a süllyesztőben.


Záró gondolatként, annyit szeretnék mondani, hogy a vállalkozásoknál dolgozó embereknek figyelniük kell a hitelesség megtartására, mert egy hitelét vesztett céget visszahozni a süllyesztőből nagyon költséges folyamat és néha lehetetlen is.

(Kondor Albert)