Szolgáltatások

2014. május 7., szerda

A Nokia telefonok tündöklése és bukása

2014 április 24. Egy sokak által kedvelt telefon márka (Nokia) megszűnt létezni. Sajnálom, mert nagyon szerettem ezt a márkát. Nekem csak pozitív tapasztalataim voltak vele.
Milyen okok vezethettek ide? Rossz termékek? Rossz stratégiai döntések? Nem megfelelő marketing tevékenység?

Véleményem szerint a stratégiai döntések biztosan szerepet játszottak ebben az esetben. Megfejteni a valóságot nagyon nehéz lenne (nem is próbálkozom meg vele) de egy két érdekességet érdemes megvizsgálni.
A Nokia telefonok nagyon jó eladásokat produkáltak 2008 -as év végéig. A Symbian rendszer kiválóan kiszolgálta az alá tett Hardwert és ezáltal nagyon megbízhatóvá tette a telefont.  A 2009 - es évben azonban történt valami, amire nem vagy csak nagyon kis mértékben figyelhettek fel a Nokia vezetői. Az Android rendszer szépen lassan el kezdett teret hódítani, ami 2010 - re szinte minden versenytársát maga mögé utasította.




Valószínűleg itt kezdődhetett el a Nokia mélyrepülése. Találtam egy telefonok eladását összefoglaló táblázatot, ami ezt teljes mértékben alá is támasztja.


A kérdés ezek után csak az, hogy kivédhető lett volna ez a mélyrepülés, ha időben reagálnak a piacon történő változásokra. Véleményem szerint igen, ha a régi nagy stratégák által meghatározott irányelveket követik. azaz: 

Nézzétek meg a Samsung és az Apple is pontosan ezt a stratégiát követi és nem igazán akad olyan versenytársuk akik a nyomukba érne.. Mindezek után azon gondolkodtam el, hogy ha a Nokia a saját rendszere mellett létrehozta volna az Androidos termékcsaládot akkor is, ekkora piacot veszített volna? Tény ebben az esetben felmerülhetett volna a termék kannibalizmus esete, de valószínűsítem, hogy ennek ellenére még a piacon lennének. Ti mit gondoltok erről? Milyen megoldást javasoltatok volna a felső vezetésnek?


Összességében nekem ebből az a tanulság, hogy mindig figyelni kell a vállalatunk külső és belső környezetére és nem szabad figyelmen kívül hagyni a piac legapróbb rezdüléseit sem. Egy új innováció gyorsan teret tud hódítani és ha nem figyelünk rá és nem tesszük meg a szükséges lépések nagyon gyorsan mindent elveszíthetünk



Kondor Albert

2014. április 29., kedd

Hatékony értékesítésösztönző technika a Spartól

Sokszor nézem a cégek értékesítésösztönző technikáit de csak ritkán látok hatékony megoldásokat. Tavaly felfigyeltem egyre, amit a Spar hajtott végre (4db - 20 % árengedményt nyújtó matrica) de nem igazán tulajdonítottam neki jelentőséget.

 Idén viszont annyira jól időzítették, hogy szembe tűnő volt az emberek vásárlási kedve. Az akcióról talán mindenki halott. Kaptál egy gyűjtő lapot, amin szerepelt 4 db - 20 % -os matrica, amit az adott időszakon belül rátehettél az általad vásárolni kívánt termékre (az akciós termék ez alól kivételt képezett) és így pár forintot meg tudtál takarítani magadnak. A mostani akciós időszak 2014 április 22 - 28 között futott. Véleményem szerint egy nagyon jó döntés volt. Miért is?

 A húsvéti ünnepek előtt április 19 - én szombaton még mindenki a nagy bevásárlást intézte és eléggé kiköltekezett. Utána két nap húsvét, mely idő alatt étkeztünk jó "magyarosan", a hűtő szekrényünk pedig ürült rendesen. Kedden mikor kinyitottak a boltok, nem igazán látszott a nagy vásárlási láz, hiszen még mindenki a hűtőjében lévő ételeket fogyasztotta. Nálunk a Sparban pénteken láttam először, hogy előkerültek a matricák ez természetes, hiszen jött a hétvége. A legnagyobb meglepetés azonban tegnap ( április 28 - án ) ért, mikor bementem az üzletbe és szó szerint kongott az ürességtől a sor hatalmas volt és mindenki kezében a matricákat láttam, ahogy a termékekre ragasztgatják. A jó értékesítésösztönzés profitot termelt.
Ha marketingesként nézem ezt az esetet akkor csak annyit mondok, hogy a logikusan végiggondolt és pontosan időzített promóció hatékonysága megkérdőjelezhetetlen, akár on line, akár off line területről beszélünk.

(Kondor Albert)

2014. március 23., vasárnap

Marketing hadviselési stratégiák 4.0

 “A marketing az, amikor a józan paraszti gondolkodást egy csipetnyi kreativitással fűszerezed.” - P. Neuburg


A gerilla stratégiát azok a kis vállalatok szokták leginkább alkalmazni, akik olyan taktikai előnyökből származó erőforrással rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra a profit és a piacszerzést. Ennél a stratégiánál nem a cég mérete a meghatározó, hanem a versenytársak. A hármas szabály itt is él.

1. Válassz ki egy akkora részpiacot, ami elég kicsi ahhoz, hogy megvédd.

Ez lehet kicsi földrajzi értelemben, a forgalom szempontjából vagy bármely más szempontból. A fontos az, hogy egy nagyobb cég csak nehezen tudja megtámadni. Bizonyos szempontból a gerilla hadjárat az oldaltámadás sajátos változatának tűnik. Van azonban egy lényeges különbség. Az oldaltámadásokat szándékosan mindig az ellenség pozíciójához közel hajtják végre. A támadás célja, pedig minden esetben az, hogy a támadó jól lecsapolja az ellenség részesedését. Ha a gerilla stratégiát vesszük figyelembe, ott a fő cél a piaci részesedés, úgy, hogy a piacvezető számára ne okozzon túl nagy feltűnést. Ez nagyon fontos, mert a kis vállalatok kevés tőkével rendelkeznek és ha a piacvezető felfigyel rájuk könnyen előfordulhat, hogy megtámadja és ellehetetleníti a cég működését.


2. Légy bármilyen sikeres, soha ne viselkedj piacvezetőként.
Azokra a kis vállalatokra, akik gerilla hadviselést alkalmaznak más szervezeti felépítés vonatkozik, mint nagyobb versenytársaikéra. Megpróbálják a legegyszerűbb szervezeti felépítést létrehozni a költségcsökkentés és a gyors reagálás miatt. Ennek köszönhetően gyorsan tudnak dönteni, ami egy fontos piaci döntés esetén előnyükre válhat. Muszáj figyelniük arra, hogy ez a szervezeti egység akkor se változzon, ha az általuk indított piacszerzési támadás sikeres. Sok vállalat elköveti azt a súlyos hibát, hogy sikerül piacot hódítaniuk és utána többet és többet akarnak a legrövidebb időn belül, mert úgy érzik, hogy elérhető számukra a nagyobb piaci pozíció. Azt azonban elfelejtik, hogy ezt csak úgy tudják elérni, ha felvesznek új embereket, ami a rendszer kibővítését eredményezi. Ennek köszönhetően a vállalat elveszti a fentiekben említett versenyelőnyét. 


3. Légy kész egyetlen pillanat alatt kiásni magad és tovább állni.
A gerilla hadviselés egyik legfontosabb szabálya. A gerilláknak nincsenek meg az erőforrásai egy vesztett ügy támogatásához. Abban az esetben cselekednek helyesen, ha a nagy vállalatok közeledése miatt gyorsan feladják a küzdelmet és továbbállnak. Ez az a pont, ahol valóban nagy előny a rugalmasság és a karcsú szervezet. A gerilla gyakran tud pozíciót váltani és változtatni a nagy vállalatokkal szemben, és ezt kell neki kihasználnia annak érdekében, hogy sikeres legyen.



Gerillatámadás lehetőségei:
-Földrajzi alapon támadó gerillák (majdnem minden országosan forgalmazott terméket és szolgáltatást meg lehet támadni helyileg előállított termékekkel.
-Demográfiai gerillák (ha a népesség egy bizonyos ismérv pl: kor, jövedelem, lakóhely szerint képzett csoportját célozzuk meg tevékenységünkkel
-Iparági gerillák (egy sajátos iparágra összpontosítjuk erőinket)
-Termék gerillák (kis piacok, egyedi termékek) 


 Al Ries és Jack Trout könyve alapján

(Kondor Albert)