2014. március 23., vasárnap

Marketing hadviselési stratégiák 4.0

 “A marketing az, amikor a józan paraszti gondolkodást egy csipetnyi kreativitással fűszerezed.” - P. Neuburg


A gerilla stratégiát azok a kis vállalatok szokták leginkább alkalmazni, akik olyan taktikai előnyökből származó erőforrással rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra a profit és a piacszerzést. Ennél a stratégiánál nem a cég mérete a meghatározó, hanem a versenytársak. A hármas szabály itt is él.

1. Válassz ki egy akkora részpiacot, ami elég kicsi ahhoz, hogy megvédd.

Ez lehet kicsi földrajzi értelemben, a forgalom szempontjából vagy bármely más szempontból. A fontos az, hogy egy nagyobb cég csak nehezen tudja megtámadni. Bizonyos szempontból a gerilla hadjárat az oldaltámadás sajátos változatának tűnik. Van azonban egy lényeges különbség. Az oldaltámadásokat szándékosan mindig az ellenség pozíciójához közel hajtják végre. A támadás célja, pedig minden esetben az, hogy a támadó jól lecsapolja az ellenség részesedését. Ha a gerilla stratégiát vesszük figyelembe, ott a fő cél a piaci részesedés, úgy, hogy a piacvezető számára ne okozzon túl nagy feltűnést. Ez nagyon fontos, mert a kis vállalatok kevés tőkével rendelkeznek és ha a piacvezető felfigyel rájuk könnyen előfordulhat, hogy megtámadja és ellehetetleníti a cég működését.


2. Légy bármilyen sikeres, soha ne viselkedj piacvezetőként.
Azokra a kis vállalatokra, akik gerilla hadviselést alkalmaznak más szervezeti felépítés vonatkozik, mint nagyobb versenytársaikéra. Megpróbálják a legegyszerűbb szervezeti felépítést létrehozni a költségcsökkentés és a gyors reagálás miatt. Ennek köszönhetően gyorsan tudnak dönteni, ami egy fontos piaci döntés esetén előnyükre válhat. Muszáj figyelniük arra, hogy ez a szervezeti egység akkor se változzon, ha az általuk indított piacszerzési támadás sikeres. Sok vállalat elköveti azt a súlyos hibát, hogy sikerül piacot hódítaniuk és utána többet és többet akarnak a legrövidebb időn belül, mert úgy érzik, hogy elérhető számukra a nagyobb piaci pozíció. Azt azonban elfelejtik, hogy ezt csak úgy tudják elérni, ha felvesznek új embereket, ami a rendszer kibővítését eredményezi. Ennek köszönhetően a vállalat elveszti a fentiekben említett versenyelőnyét. 


3. Légy kész egyetlen pillanat alatt kiásni magad és tovább állni.
A gerilla hadviselés egyik legfontosabb szabálya. A gerilláknak nincsenek meg az erőforrásai egy vesztett ügy támogatásához. Abban az esetben cselekednek helyesen, ha a nagy vállalatok közeledése miatt gyorsan feladják a küzdelmet és továbbállnak. Ez az a pont, ahol valóban nagy előny a rugalmasság és a karcsú szervezet. A gerilla gyakran tud pozíciót váltani és változtatni a nagy vállalatokkal szemben, és ezt kell neki kihasználnia annak érdekében, hogy sikeres legyen.
 


Gerillatámadás lehetőségei:
-Földrajzi alapon támadó gerillák (majdnem minden országosan forgalmazott terméket és szolgáltatást meg lehet támadni helyileg előállított termékekkel.
-Demográfiai gerillák (ha a népesség egy bizonyos ismérv pl: kor, jövedelem, lakóhely szerint képzett csoportját célozzuk meg tevékenységünkkel
-Iparági gerillák (egy sajátos iparágra összpontosítjuk erőinket)
-Termék gerillák (kis piacok, egyedi termékek) 


 Al Ries és Jack Trout könyve alapján

(Kondor Albert)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése